Jom Ikut Saya

29 Jun, 2016

Menu 20 - 23 Ramadhan..

ASSALAM

Hai semua..apa kabo..aduhai lama x update..sy bz..bz siapkan keje2 kat opis ni..maklumle stat minggu depan sy dah amek cuti awal..so kenelah siapkan segala dokumen utk billing..akaun..kastam..segala..fuhhh..tu yg penat..smua kene buat tanpa tangguh..klu tak kerana nak cuti..bole gak skip2 dulu keje tu.ikut bajet sendiri...hehehe..oklah..persiapan raya sy mmg xdak satu pon yg dah setel..smua dlm proses lagi..baju pagi raya lom siap..kuih lom buat..rumah lom kemas..nasib baik baju+kasut anak2 dah beli..legalah sket..klu x matiklah mak smua last minit nak buat...ok takpe..relax2..jgn kelam kabut....oklah jom tgok menu berbuka sy yg lepas2 hingga semalam..

 20 RAMADHAN
MEE KARI SEMPOI
 NASI GORENG+ AYAM GORENG KECIK2
 JEMPUT-JEMPUT KENTANG LAGI
Sy buat malam sikit..sambil2 menjahit sempat gak menggoreng huhuu..
 
 21 RAMADHAN
LAKSA JOHOR, ASAM PEDAS IKAN PARI,  SAWI JEPUN TUMIS AIR, SAMBAL GORENG KICAP BERSUHUN, KUIH BELI+ CEKODOK KENTANG.

Hari ahad lepas sy terlebih rajin..maklumle x keje..mula2 sy dah siap masak set nasik putih dgn lauk asam pedas segala..pastu mcm ehhh ada masa byk lagi ni..trus sy rebus ikan & buat laksa..ingatkan nak rebus jek ikan tu pastu simpan esoknya baru masak laksa..tapi termasak tanpa sengaja plak haritu hahaha..dgn bahan2 ulamannya yg x berapa komplet..trus tye cik hb ok ke..dia jwb ok jek..so ada 2 menulah haritu..mcm byk la pulak..tapi alhamdulillah tiada pembaziran..
 LAKSA JOHOR
Masih tak boleh lawan laksa mak sy..byk perlu diperbaiki..tapi sendiri makan xpe..nnti cuba lagi..ni bidan terjun pye laksa..sambal belacan pon x buat..hahaha

 22 RAMADHAN
NASI GORENG, AYAM+IKAN GORENG, BUBUR LAMBUK, SAYUR GORENG BERSANTAN

23 RAMADHAN
BUBUR LAMBUK,KOBIS GORENG, LEMAK CILIPADI IKAN PARI, TELUR DADAR, CEKODOK PISANG.

ALHAMDULILLAH..REZEKI

OK JUMPA LAGI 

INSYA ALLAH


 

25 Jun, 2016

Menu 19 Ramadhan..

ASSALAM

Alhamdulillah...dah tinggal 10 hari jek lagi ramadhan akan berlalu..terasa mcm sekejap jek..tak seperti dulu2 zaman kanak-kanak bila bulan puasa jek rasa bagaikan lama utk ditempuhi..tapi sejak dah dewasa..jadik ibu ayah ni..walaupun sebulan..rasanya bagai sehari...klaulah boleh di extend kan lagi ramadhan alangkah bestnya.. 
Oklah intro je tu..utk tenangkan hati..relaxkan kepala..takut sakit lagi mcm haritu..jomlah tgok menu berbuka sy sefamily semlm..

 MENU 19 RAMADHAN
Ikan bakar cicah kicap+bawang+cilipadi, Tumis Cendawan, nasik goreng, kuih (beli)
Nasik goreng tu permintaan kakak..alhamdulillah semua pakat makan nasik goreng jek..habis licin
 
JEMPUT-JEMPUT KENTANG+BAWANG
Malam sikit sy buatkan jemput2 tu..dah lama x buat sejak bulan puasa ni..licin jugak..gambo tu pun gorengan terakhir sy sempat snap..klu x xdelah gambo ni..lama x makan agaknya...

OKLAH JUMPA LAGI

INSYA ALLAH



24 Jun, 2016

Menu 17 & 18 Ramadhan.. di duga lagi..

ASSALAM

Hai smua..apa kabo..salam jumaat penghulu segala hari.. maaf lah semalam sy mc.. kali ni sy pulak diduga dalam bulan barokah ini..tapi alhamdulillah harini kembali ok..jom tgok menu2 berbuka sy sefamily.


 MENU 17 RAMADHAN
Bubur lambuk (amik kat mesjid), Cakoi kacang merah (beli), Ikan bakar, kulit+leher ayam goreng(beli), lemak labu, telor dadar..
 PENGAT LABU
Sampai rumah mmg tak dan nak duduk2 rengangkan kaki..trus jek kedapo.. alhamdulillah sempat jugak pengat labu ni siap ngam2 azan berkumandang.. masa balik atas moto tetiba teringin nak makan pengat ..so belen separuh dari labu masak lemak tu sy buatkan pengat labu ni..


 DUGAAN 
Semalam sy MC atas sebab sakit kepala yg amat teruk..x pasti lah migrain ke apa tapi mmg berdenyut2 kepala ni...ptg hari rabu mmg dah stat rasa sakit kepala..tapi sy wat tak tau jek..pk nnti lepas buka telan jek paracetamol..sblom2 ni sakit sy telan jek ubat ..rehat pastu oklah..tapi kali ni sampai ke sahur..sy still sakit..makin teruk lagi adalah..hinggakan mcm nak melayang2 badan..nasib cik hb tolong panaskan makanan tuk sahur..tgok sy dah ketuk2 kepala menahan sakit..serba x kene semalm duduk salah..baring salah..last2 sy telan lagi ubat..pastu paksa tdo..tpi mmg x bekesan..akhirnya cik hb kata pagi nnti moh la kita gi kinik..sy menurut perintah..disebabkan pil2 yg sy makan sblom ni dari kinik kerajaan x jalan (baik)..so sy pegi kinik swasta plak..x kisahlah mahal ke tak..yg penting baik..maaf ye kwn2..smlm sy ponteng puasa sbb nak makan ubat pye pasal..doc ckp mungkin kurang tdo..menyebabkan urat tegang..seterusnya menyebabkan sakit kepala..doc suh sy rest..jgn stress nnti lagi teruk...bila dia tepuk2 belakang tengkuk sy..pehhh makin berdenyut2 kepala sy....alhamdulillah mmg berkesan ubat2 yg di bagi..sampai je rumah trus sy makan pil kemudian..baring..masya allah.. sy tertdo hingga anak2 sy balik skolah pon sy x sedo..tahu2 dia gerakkan sy..ckp nak gi skolah agama..nasib x terlepas zohor..yg si jannah ngan aidil tgok sy tdo dia pun tertdo sama..sy pun terkejut tgok dua2 terbongkang sebelah sy..bangun je smlm mmg rasalah beza..rasa mcm xde beban dah kat kepala bahu smua..alhamdulillah dapatlah sy masak kan lauk tuk cik hb & anak2 berbuka nanti..rupanya dlm masa sy tido tu..byk kali miss call dari cik hb.. sy tak dengor..betul2 tdo mati tu..hehehe..oklah jom tgok apa org yg dah sihat tu masak..


MENU 18 RAMADHAN
Meehun goreng, timun+telor rebus, Singgang ikan parang, bubur lambuk (amik kat mesjid), kuih (beli), Ayam berlado..alhamdulillah 

Harini cuba utk relaxkan fikiran..x mo stress2.. salah satu faktor selain dari kurang tdo..ialah jika sy banyak berfikir..itu yg menyebabkan sy sakit kepala..sebb tu andainya sy ada masalah sekalipun sy cuba utk tidak terlalu memikirkannya..tapi sy hanya manusia biasa..x byk sikit mesti terpk punya..lagi2 nak raya ni..mcm2 nak pk..huhuhu..

OK JUMPA LAGI

INSYA ALLAH



Nota : Nak tau tak sbb apa x cukop tdo sy dok rushing jahit baju..huhuhu padan muka sy..sape suh jahit lambat2...cik hb asik bebel jek..siap warning..tahun depan jahit sblom ramadhan..huwaaaaa!!

22 Jun, 2016

Menu 16 Ramadhan..

 ASSALAM 

Jom tgok menu berbuka sy sefamily semlm


 Tempe+timun, Ikan parang goreng,bubur lambuk(amik kat mesjid), asam pedas ayam, taufu telur sos tiram.

 Cakoi + kuih muih semua beli
Nampak tak ada seketul besor mcm burger sebelah kuih bakar tu..pestime beli apatah namanya..dalam ada roti berinti daging+mix vege kemudian luar disalur dgn kulit popia...boleh tahan lah sedap mcm rasa roti john cuma takde sos ngan mayonis jek..








Megi korea....

ASSALAM

Hai..jumpa lagi kita..alhamdulillah..ehh tapi citer ni masa sblom puasa ritu..alah kan sy ada balik kampung mil sekali dgn blogger WGDG tu.. so u alls mesti ada baca n3 WGDG pasal megi korea tu kan..so haritu k linda adalah jugak bawak balik meginya tuk bagi ktorg rasa..fuhhhh!!!! berpeluh kot klu makan smua..tapi sy rasa sikit jek..dlm 2-3 lai jek mee nye hahahaha..tu pun dah pijor..cmnelah yg makan sebungkus tu yek..


Apa namanya x tau..sy panggil megi korea jek..

Lambat snap dah tinggal suku..masa dia org panggil sy tengah sbok dlm bilik..mula2 sy ckp x nak..pastu kluar jugaklah nak tgok..test la 2-3 lai mee tu..mmg pedas..pijor kat bibir..tapi sedap rasanya..cuma pijor tu jek sape yg leh tahan..tahanlah..pijor dia lain macam btol...tapi sy malas nak tanggong risiko so x makan lagi...apapun pengalaman lah jugak kan..tq k linda bgi ktorg rasa mee korea tu kakakaka..

OK JUMPA LAGI

INSYA ALLAH




21 Jun, 2016

Menu 11 - 15 Ramadhan....

ASSALAM
JUMPA LAGI.. OK SBLOM BALIK..SY SYER MENU2 BERBUKA SY YG DAH TERLEPAS NAK N3 BY DAY..SO KITA LUM SUM JEK YE..JOM TGOK DARI 11 - 15 RAMADHAN

 11 RAMADHAN
Ikan bawal goreng, ikan bawal sambal serai, kuih (beli), popia kentang, lemak labu (mak bagi), kobis tumis air. 
Kalau tau mak nak bagi sayo labu tu..x payah la sy masak kobis tu..sebab x laku pun kbis sy..smua dok tuju labu jek..hahaha..last2 sy ngan cik hb jugeks yg dok perabihkan sayo tu..apapun alhamdulillah.

 12 RAMADHAN
 sayo campur goreng, roti john homemade, ikan goreng, sambal tumis telur.
Nanti sy syer pasal roti john tu ehhh..
 BUBUR AYAM utk org sakit
Sy suka buat bubur ayam camni..snang jek..ada rempah ratus sket..tapi lite2 jek..jgn byk sgt rempahnya..nnti jadik bubur lambuk plak..huhuhu

 13 RAMADHAN
Disebabkan lauk kat esbok pon dah xde (ahad baru nak pi beli)..cik hb ckp beli je kat bazar..sy ok jek..tapi still masak jugak nasik goreng..yg lain smua beli.. alhamdulillah

14 RAMADHAN
Buncis goreng bertelur, ayam goreng kunyit kecik2, salad kentang kuih (beli)
 TOMYAM 
Anak2 suka pulak ayam goreng camtu..potong kecik2 garam kunyit jek pastu makan panas2..masa ni sy goreng dah dekat2 nak berbuka..



15 RAMADHAN
Menu semalam..Kari daging, buncis goreng lagi, telur dadar, tomyam (belen smlm), kuih ( beli).
Disebabkan semalam sy drive sendiri so cik hb akan sampai awal dari sy..maka cik hblah yg masak buncis & telur dadar tu..kari daging tu sy dah masak masa lepas sahur..
so balik semlm semua dah siap dgn air skali..alhamdlulillah..tq cikhb memahami..sbbnya mmg lah lambat klu nak tggu sy sampai rumah kalau sy naik kete..menempuh jem jek hampir sejam..


OK tu jek menu2 sepanjang 5 hari puasa..jumpa lagi esok

INSYA ALLAH



Kad Hari Bapa dari Aidil

ASSALAM

Hai semua..maaflah semalam x dpt nak bersiaran..byk sgt keje nak disiapkan..dah lah masuk lambat sket smlm sbb amik repot kad skolah agama kakak...alhamdulillah smua lulus..kakak leya mcm bese no x lebih dari 5..kak mira plak..byk sket nombornya tapi  xpe..yg penting anak2 ibu ayah pandai mengaji, baca & menulis jawi..itu yg penting bagi kami..sbb skrg kebanyakannya lebihkan skolah kebangsaan dari skolah agama..tapi kami balance kan..xde istilah tak kisah..smua kami kisah..komen ustazah pun sgt membanggakan..senang hati ibu dengar..oklah moga kakak2 berdua tingkatkan lagi usaha utk akhir tahun.. berbalik pada tajuk rasanya masih tak terlambat untuk sy ucapkan Selamat Hari Bapa utk smua yg bergelar bapa..terutamanya utk cik hb tersayang..yg telah menjadik ayah kepada 4 org amanah dari allah..moga terus jadik bapa yg penyayang..x mo garang2 ye..hehehe..


KAD DARI AIDIL
Tersentuh plak hati ibu baca kad ni..

Ok..kebetulan hari bapa jatuh pada persekolahan di negeri johor..so balik dari skolah aidil ada buatkan kad utk ayahnya..tapi ada crita disebalik kad tu..hari ahad tu sy & cik hb pegi ekonsef cari brg dapo..so dah pesan kat mak tgokan aidil balik skolah sbb takut ktorg balik lambat..so lepas dah balik tu mcm biasalah.. sy buatkan dia susu (puasa sekerat hari)..dia minum sambil tgok tv..tetiba dia bangun terus kluar..sy tye nak gi mana..dia kata umah nenek..pelik gak ..mcm tergesa2..rupanya dia lupa kad yg dia buat tu tertinggal kat umah nenek dia.. pastu balik dia membebel..pastu nangis kat luar sy terkejut jugak..tye knape..dia x jawab..sy ingatkan ketas yg diambil tu keje skolahnya..sy nampaklah jugak mcm dah renyuk..tp sy buat x tau jek..pastu tye dia berkali2..dia nangis jek..pastu marah2..marahkan sepupunya..rupanya sepupunya renyukan kad yg dibuatnya..sy pon ckp aidil letak kat mana kad tu..kenapa x simpan dlm bag..dia ckp nnti dlm bag renyuk..dia peganglah pastu letak atas meja nenek..emmmm..sedih bebenor gamaknya hati dia tgok kad utk ayah dia dah renyuk..siap ckp esok aidil nak belasah mohsen..huhuhuhu..sy pun ckp ehhh jgn x baik bulan puasa x baik marah2..pukul2 nanti x dapat pahala..tuhan pangkah muka dgn tanda X nnti..hhihi..terus dia sengih...mula2 dia x nak bagi kat ayah dia..trus sy ckp ayah tak kisah renyuk ke tak..sebab aidil yg buat ayah mesti suka..terus dia urut2 ketas tu bagi rata sket pastu lipat bagi kat ayah dia..emmm mcm2 ragam bujang sorang ni..walaupun gelagatnya kasar..degil..tapi serius dalam hatinya ada taman... 

OKLAH JUMPA LAGI LAIN N3

INSYA ALLAH



LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...