Jom Ikut Saya

08 Februari, 2011

KERABU MANGGA MAK MERTUAKU

Hari tu masa mak mertua dtg sy pun mintklah dia buatkan kerabu mangga...masa makan kat kg aritu x cukup rasanya....mak mertuaku mmg pakar bab kerabu2...klu balik kg mmg xleh nak diet...slalu tergoda dek masakanya...kikikiki....klu nak cuba....resepinya dibwh yer....maaf gmbar x brape cntik coz nak cpat snap...



Kerabu Mangga
 Resepinya

* Mangga 2 biji dicarik2/dimayang ikut sukalah
* Udang kering dlm 3 sudu besar ditumbuk
* Cili padi di mayang ( ikut suka kalau nak pedas letaklah byk2)
* kacang tanah goreng & ditumbuk
* bawang merah dipotong dadu
* garam & gula secukup rasa

Cara2nya....setelah semua dipotong & ditumbuk gaulkan sahaja semua dan perasakan dgn garam dan gula dan rasanya mestilah masam,manis,pedas. Selamat mencuba...

2 ulasan:

Citarasa Rinduan berkata...

salam..
nampak gayanya MIL awak buat sama macam my MIL cuma kami tambah kcj panjang, tauger, bunga kantan dan carrot..

buat niaga..kena pelbagai warna...

kalau makan kerabu mangga dengan nasi panas..peeh..sedap...

shnadzarahalhabsyi berkata...

wslm..tq sis jengah blog sy...

sis sori MIL tu pe yek?? hehehe..tapi mmg btul..kerabu mangga ni resepinya lebih kurang jer kan..mungkin sebab air tgn org tua kan lain sket tu yg sedapnyer lain ....

Mak mertua sy pun ckp klu nak tmbah bahan lain pon boleh...ikut selera...hihihi

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...