Jom Ikut Saya

03 Mei, 2012

LAKSA ASAM @ LAKSA PENANG...menu 1 mei..

ASSALAM

Salam di hari khamis
 Semoga u all sihat2 selalu ye..
maaflah sejak akhir2 ni sy agak kurang buat n3..
sy agak sibuk dgn tuntutan kerja..
tapi hari ni sy cuba juga utk menaip walau 1 n3 sahaja...
kalau diizinkan adalah n3 yg lain menyusul..

ok berbalik pada tajuk..
menu ni sy masak pada cuti hari pekerja haritu..
semuanya tanpa dirancang..
tetiba jer cik hb cakap nak makan laksa
kebetulan ikan kembong adalah dlm beberapa ekor
nak buat laksa johor mcm tak cukup jer ikannya
so sy buat laksa penang
 walaupun bahan2 hiasannya tak complete..
yg penting kuahnya mabeles..hihihi
jom tgok..
mee...kuah...nenas..timun
Cik hb punya..dia tabur hiasan kemudian kuah..
so tak nampak la hiasannya
sy punya..kuah baru hiasan..cun tak?? 
hehehehe
sy buat kuahnya tak cair sgt..
emmm...mcm terasa je kat tekak ni..
sedang menikmati laksa sambil tgok tv..

aleya : " ibu boleh tak eya nak makan sambil tgok tv"
ibu: " oklah hari ni je...hari lain atas meja"

bila sorang dah mulakan yg lain ikutlah...
dgn aidil2 sekali..oh ya..yg baju merah tu sepupu sy
baru balik dari sabah...skrg duk dgn mak sy 
so sy ajak lah makan sekali.

ok resepinya sy mmg takde..coz sy belajar dgn mak mertua..
cuma bahan2nya bolehlah sy bagi tapi tanpa sukatan ya..

Bahan kuah
Ikan kembong dibersihkan & direbus bersama asam keping dlm 8-9 keping
kemudian buang tulang & blender menggunakan air rebusan ikan tersebut
 Bawang putih & merah, lada kering sedikit, halia sedikit dikisar.
Asam jawa, daun kesum & bunga kantan
garam secukup rasa.
masukkan semua bahan2 yg telah dikisar dlm periuk bersama belen air rebusan (jika ada)
masukan daun kesum & bunga kantan serta garam &
asam keping (yg direbus bersama ikan tadi)
masak/renehkan hingga mendidih...
jika pekat tambah air asam jawa (jika hendak lebih masamnya) atau
air biasa tunggu hingga mendidih & rasa.

Hiasan
Telur rebus..salad..timun..nenas..lada merah..bawang merah..
semua di mayang/hiris..
Mee laksa jgn lupa tau..buat atau beli jer..

* TULISAN MERAH ITULAH BAHAN2NYA
* UNTUK HIASAN TERPULANG NAK LETAK BAHAN LAIN PUN BOLEH..TAK LETAK PUN BOLEH

ok siap..kalau tak faham apa yg sy tulis buat2 fahamlah ye..
sy buat resepi ni on t'spot jer ni..xde karang2..
jika terlebih atau terkurang harap dimaafkan
sy hanya chef didapur sy..bukan chef tersohor...
tak konfiden cubalah comparekan dgn resepi yg lain
sy tak marah pun..
coz ini resepi sy sendiri ikut selera sy & family..


ok jumpa lagi..




3 ulasan:

miloais milo berkata...

sedapnya.... iols suker laksa ni
lama banget tak buat laksa kat umah

♥ ROS ♥ berkata...

sedapnya.. feveret ros laksa.. xska wat, nak mkn org buat jer..hahhah

Kakzakie berkata...

Kakak kalau ada kenduri kat rumah selalu buat laksa tapi kakak tak ada nenas tapi guna daun salad/taugeh/timun jadi hiasan...

Makan panas-panas boleh meleleh peluh SN...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...