Jom Ikut Saya

03 April, 2012

MERAIKAN BESDAY GIRL...

ASSALAM

Disebabkan besday aleya jatuh pada hari sabtu..walaupun bekerja sy plan jugak untuk adakan majlis kecil panggil adik beradik jer..baca doa selamat sikit untuk aleya..mudah-mudahan selamat semuanya..amin..
jom tgok persiapan sy dari balik keje pukul 1 ptg hingga lah ke malam..kebetulan cik hb pulak balik pontian sekejap (urusan family) so bersilatlah sy sorang2 haritu menyediakan semuanya 
(walaupun tak byk mana)..hihihi..

Mula2 tgok kek dululah ye..
beli jer ni..mood mengeKEK lom ada.
****************************************************
TENGAHARI
Balik keje trus pegi pasar..beli brg yg masih tak cukup..sampai rumah..
 Sy bersihkan pulut..& terus tanak untuk buat 
BUBUR PUTIH BUBUR MERAH...
mmg dah berniat utk bagi jiran2 bubur ni bila tiba besday aleya..
alhamdullillah tertunai niat sy haritu..
 Sambil tu sy rebuskan ketupat segera ni..sebab sy nak buat soto..
sambil menunggu ketupat masak sy bersihkan ayam &  
sediakan bahan2 utk kuah soto
 Bila ketupat dah masak..terus rebus ayam utk masak kuah soto pulak..
sambil2 tu pulut disebelah tetap sy kacau takut berkerak..
 alhamdulillah..walaupun sorang2..semua menjadi..
ini pulut yang telah sy letakkan gula melaka..kira dah nak siaplah ni..
nak tau tak inilah pertama kali sy buat bubur putih bubur merah ni..
eksaitednya sy bila tgok menjadi..
 ini pulut yang putihnya..telah diasingkan terlebih dahulu..
 ini pula kuah sotonya..dah siap dirempahkan
tengah mendidih..dah nak siaplah ni..
sebelum bagi kat org tuan tanah rasa dulu ye...
alhamdulillah sesedap tekak sy la..org lain sy tak tau..
yang penting niat sudah terlaksana..
 petangnya..
sy packing dlm mangkuk utk bagi jiran2 sorang satu..
Disebabkan nak cepat bagi coz dah petang..
sy tak sempat nak snap berapa semuanya..ini jer yg ada coz yg belen
bubur tu mestilah besday girl yg hantar..ibunya ada koje lain nak buat..
rezeki aleya haritu..ada juga jiran yg bagi duit sempena harijadinya..
terima kasih ye jiran2 ku..suka betul aleya.. 
*****************************************************
MALAM...
sy hanya ajak adikberadik sy & mak jer..
coz diaorg jer yg paling dekat & jiran sebelah rumah sy 
(jiran lain jgn marah ye)
buat simple2 jer..mcm nak makan malam jer..tak gempak pun..
Dah berkumpul..gossip2 dulu..
layan kerenah anak2  masing2 yg tengah naik
Hidangan pun dah  siap..tak deco bagai pun..
guna pinggan mangkuk yg ada jer..
aidil...
camne lah cik hb leh pakaikan baju lengan pjg ni..
panas tuuu..
besday girl dah tak sabo ni..
masing2 dah pakai topi..
yang pakai kopiah tu adik sy no.3..
kira dialah yg akan bacakan doa selamat nanti..
biasanya sy suruh adik yg no.2 baca..tapi haritu dia tak sihat ..xde suara..
dan yg pakai baju putih bertudung tu adik no.4..
besday dia pun dekat jugak dgn aleya..
kira sekalilah doa selamat utk dia juga..
selesai doa...layankan anak2..tiup lilin..
ada sesetengah org kata tak elok..
tapi pada sy selagi ianya tidak memesongkan akidah seseorang rasanya xde masalah..
berkumpul..semuanya sepupu tau..anak adik2 sy..
ok jgn terkejut ye tgok entiti hitam memegang aidil tu..
sesungguhnya sy segan..
Kanak2 suka jika diraikan....hanya utk kenangan2..
sesi memotong & paparazzi nak amik gambo..
abaikan lah buai aidil tu ye..
makan time
dah kenyang..lepak & borak2..
budak2...biasalah main lebih dari makan..
enam sepupu...3 boy..3 girl..
dapat jugak gambokan diaorg bersama2  
walaupun dgn gaya masing2..
 @ lat besday girl dah kepenatan...
tertido walaupun tetamu lom balik..tak sempat bukak hadiah
so buka esoknya..
2  Beg berisi...
1 dari jiran sebelah rumah..1 lagi kiriman dari kampung..
kakak2 ipar bagi utk aleya...
(coz cik hb balik kg citer)
tadaaaa..bertambah2 lah kaler..pensil..buku..
sukelah tu...yg lain2 bagi duit..byk gak dia dapat...

Alhamdulillah..syukur semua berjalan dgn lancar walaupun kecil-kecilan jer..
tapi sy pasti ianya amat bermakna utk besday girl...kerana dia diraikan..
lepas ni giliran amirah pula..mungkin buat di sekolah apepun jika diizinkanNYA..
oklah jumpa lagi...



3 ulasan:

miloais milo berkata...

happy belated birthday buat birthday girl...
bubur pulut putih - merah tu - iols penah gak makan
my mil buat dulu....

Kakzakie berkata...

Patut hari itu auntie jumpa aleya wish terlupa pulak dah, gesa-gesa nak cepat, panas pulak tu kan..

Apapun happy belated birthday to you aleya...

mama aini berkata...

ehem bertuh aleya..mamanya pandai masak sendiri..blh celebrated bezday dgn makanan yg sedap2..cantik kek aleya !!..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...