Jom Ikut Saya

05 April, 2012

Hasil berbudi dengan tanah...

ASSALAM...

Apa khabar semua rakan2...
Kali ni sy nak citer hari selasa lepas..balik dari keje..
cik hb trus cakap nak cabut pokok ubi...
heran sy hari cuti tak nak cabut
bila hari berkeje baru nak buat..tak reti penat agaknya....
tapi takpelah yg penat dia..kekeke..
tapi sy pun penat jugak nak masak nnti..hahaha
ekceli kisah ubi tu sy penah n3 kat sini.. 
skrg dah besar..mesti dah ada isi...
rumah sy ni belakangnya parit besar so adalah sikit tanah..
kitaorg wat bercucuk tanam
dari dibiarkan bersemak..
tapi walaupun dijaga tetap ada binatang yg merbahaya..
kalau u alls nak tgok citer tentang tanaman2 sy 
leh klik sini.. sini.. sini.. sini..
oklah jom tgok

Inilah pokoknya..tak byk pun ada 4 pokok jer..
tapi cabut 2  pokok..mak sy cakap jgn cabut semua
nanti simpan lama2 masuk angin..
dah terlerai akar & isi dari tanah..
haaa..tu dia..nampak tak??
boleh tahan..ada beso ada comel2..
cabut 2 pokok..
sepokok kecik2 isinya..sepokok lagi beso2..
alhamdulillah..
eh!!?..ni apsal enteprem lak ni..hehe
pokok kari saya..cantik tak?? ala2 bonsai jer..
dulu kecik jer..skrg dan gemuksss..
sementara tunggu cik hb bersihkan tanah dari ubi tu 
sy snap le pokok kari ni..dah lama dia tak berphotoshot
posing lagi...
nampak tak sebelah menyebelah tu..
ada serai..ada lengkuas..
pendek kata kalau nak masak sy tak payah nak beli..
sy cuma beli halia & kunyit jer coz pokoknya tak berapa nak menjadi..kene tanam semula...
.
wahhh!!!..vangga sy tgok hasilnya..
ubi ni..sy bagi mak & adik2 sy sorang sikit..
jamah hasil pertama dari pokok ubi..
tapi banyak juga..
Lepas cabut..sebahagian sy goreng.
permintaan cik hb..emmm..lembut jer isinya
sedap betul makan fresh2..
 Semalam..ada lagi belen seketul..sy rebus pulak..
Dan sy buat sambal tumis..
utk cicah dgn ubi rebus tu nanti..
pehh!! tak makan nasi cik hb malam tadi..
alhamdulillah rezeki dari allah..
ok jumpa lagi..


Psst: semalam balik keje cikhb tanye..dah masuk lom citer ubi dlm blog..sy jwb blom..tak sempat..hari ni baru n3..(ekceli dia perli sy tu..coz sibuk dia nak cabut pokok sibuk sy nak snap) kikiki.



8 ulasan:

LinRosly berkata...

Assalamualaikum Nadz

Berbudi pada tanah kan dah merasa hasilnya...lama tak makan ubi goreng sedapnya...

Selamat Menjamu Selera :)

Kakzakie berkata...

Kakak hari itu balik hantar Nurienne ingatkan nak beli ubi... selalu ada jual kali ini boleh tak ada pulak.

Tengok ubi SN tanam (eh... huby kan yg tanam)geram pulak. Banyak jugalah boleh tahan. Ada lagi 2 pokok jgn lupa kakak tau...:)

bunga_rose berkata...

wahhhhh telan air liur tengok ubi kayu rebus.. ok balik ni nak rebus gak la ubi kayu kat rumah tu.. dah 2 hari beli tak sempat2 lagi nak rebus hihi

Sharifah Nadzarah berkata...

kak lin- wasalam kak..tu lah kak..seronok bila ada hasilnya..tq

Sharifah Nadzarah berkata...

kak zakie- hehe insyaallah kalau ada rezeki akak..dapatlah nanti..apa kita calling2 ye..tq kak

Sharifah Nadzarah berkata...

bunga_rose- haa..jgn simpan lelama..hari ni gak rebus tau..nnti masuk angin..hehehe tq dtg

Nora Shahaira berkata...

berbudi dgn tanah..hasilnya memg tak termkn seorg kal9 da menjd..boleh buat amal bila dikongsi kan...tp belum terel lg akak nora nk bercucuk tanam..haha...memg tak de skill

mama aini berkata...

ehem besarnya isi ubi kayu tu..macam2 yg sharifah & hb tanam ya..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...