Jom Ikut Saya

18 April, 2012

KETUPAT SOTONG @ SOTONG SUMBAT...

ASSALAM..

Salam dipagi rabu yg indah..
semoga kita semua dirahmati & diberkati..

hari ini sy nak share satu resepi yg pertama kali sy buat setelah sekian lama memendam perasaan utk memasaknya tapi tidak berkesempatan...akhirnya last week (sabtu) dapat juga sy menunaikan hajat dihati utk mencubanya..cewahhh!!! ayat ala2 poyo gitu...
ya puan2 & tuan2..sebelum kita melihat resepinya, sy nak citerlah sikit mcmana sy boleh menarik tertarik dgn ketupat sotong ni..padahal u alls nak tau tak..sebelum ni sy ala2 loya bila tgok sesape masak ketupat sotong ni..tak kiralah kat tv ker..buku..or memane  je lah.. pada sy..apekehal lah nak pi isi pulut dlm sotong tu..eeeeeyyy geli jer...(sori ek) tapi itulah sy pada ketika itu..memandang rendah pada masakan ini tapi NOW!! u see sy telah memasak & memakannya inilah kuasa tuhan...(padan muka sy)..bukan atas permintaan sesape atau kegemaran sesape tapi semuanya dari kehendak diri & tekak sy..ajaibkan???..pertama kali sy merasanya ialah ketika di rumah MIL..pada ketika itu sy mcm tak brape nak setuju (tapi tak ckp pun dgn mil ckp dlm ati jew) bila MIL nak buat masakan ni..sy tanya mil "sedap ke mak?" ofkoslah mil jawab sedap..so dipendekkan citer..sy hanya tgok jew mil masak sesekali adalah jugak kacau2 dlm kuali..takkan nak jadi mandor lak..lepas dah masak tu..mil suh try..mula2 sy agak keberatan utk mencuba tapi setelah didesak..disekolahkan..di goda oleh kakak2 ipar..sy pun mencooobaaa..mak!! aihhh!!!..SEDAPPP GILER..sejak dari hari itu lah " aku tergoda " dek kesedapannya...mil sy siap cakap.."haaa tulah..belum cuba belum tau"..menurut mil..dia tak buat stail kelantan..tapi dia ada olah sikit tambah rempah ratus..mungkin sebab tu kot masakan ni sedap..kalau stail kelantan hanya masak dgn santan jew..agaknyalah sy pun tak brape pasti..apepun sy mmg dah suka dgn ini masakan..so moral of this story
"jangan suka memandang rendah pada apa jua"
hikhikhik terkono den kali ni..ok jom tgok gambo & resepi
KETUPAT SOTONG @ SOTONG SUMBAT PEDAS
mcm biasa kamera dslr sy canggih sgt pastu eksited dgn sotong ni so dia BLURRRR
untuk yg ini sy ambik resepi di SINI..
TQVM kepada empunya resepi kak raidah..mmg sedap
ada juga yg tak pedas..sy mencuba yg pedas..
kalau MIL sy buat guna lada sulah..so kuahnya warna putih jew..
tapi sy guna lada merah sikit...tapi tak pedas sgt pun...
Sy masak pun tak byk saje nak mencuba..
sy beli 5 ekor je sotong tu..
itu pun dah 10 hengget..mahal tak??ntahla..
(jimat +kedekut) heheheh
masa ni dah siap2 masuk pulut dah dlm sotong tu..
Dalam engkuali..nak tunggu sotong masak
Siap!!!..inilah hasilnya..sy buat ada kuah sikit..sedap kuahnya
rasa mcm kuah percik pun ado..dah ke lain pulak..
ahh!! yg penting dlm sotong tu ada pulut..
ginilah dia kalau org tak sabo nak makan..
potong time panas maka pulutnya tak padat betul..
apepun mmg sedap..cubalah ye..
kepada kak raidah izinkan sy CNP disini yer resepinya..

KETUPAT SOTONG@SOTONG SUMBAT
Bahan-bahan:

6 ekor sotong ~ buang selaput/kulit luar, bersih dan ditoskan
1 cawan beras pulut
1 cawan santan cair
2 sudu cili kisar
2 ulas bawang kecil**
2 batang serai**
1/2 inci lengkuas**
2 biji buah keras**
**Dikisar/tumbuk halus
2 cawan santan pekat
Garam dan gula secukupnya
Lidi
Minyak untuk menumis.

Cara penyediaan:

1. Masak/kukus beras pulut dengan santan cair sehingga separuh masak. Setelah agak sejuk sumbatkan ke dalam sotong. Jangan terlalu penuh/padat, lebih kurang 3/4 badan sotong.
2. Kemudian masukkan kepala sotong dalam sotong tersebut dan sematkan/tutup dengan lidi.
3. Panaskan minyak dan tumiskan bahan-bahan kisar/tumbuk sehingga wangi. Masukkan cili kisar dan masak sehingga pecah minyak.
4. Masukkan santan dan sotong. Masukkan juga garam dan gula secukupnya.
5. Masak dengan api sederhana sehingga sotong masak dan kuah agak pekat.

Nota: sy lebihkan santan utk kuahnya lebih.. 

ok jumpa lagi



10 ulasan:

Anna Qawina berkata...

lamo x make tuput sutun..hehe

Nens Collection berkata...

sotong sumbat..best2!

Liza berkata...

nak jugakkkk....hihihihi

Kakzakie berkata...

Aduhhh... sedapnya Aleya, Amira, Aidil... mama zakie dah rasa nak ke Taman Daya je tengok sotong tu...

Lain kali kalau buat lagi jgn lupa call tau:)

miloais milo berkata...

dah banyak kali baca paal sotong sumbat ni
tapi iols tak penah cuba makan pun
rasa macam tak kena ngan selera iols aje...

tapi - tengok uols buat kuah kaler lain ni
nampak berselera le plak...

Sharifah Nadzarah berkata...

anna- nanti buat ye anna..awk lagi pakar ...tq

Sharifah Nadzarah berkata...

nens collection- hehe tq3

Sharifah Nadzarah berkata...

liza- ambiklahhh!!! hehehe tq

Sharifah Nadzarah berkata...

kakzakie- ekeke..akak masak lagi sedap agaknya..kita baru blajo2 ni kak..tq kak

Sharifah Nadzarah berkata...

miloais- btul tu..klu yg asal warna putih gitu..mmg x selera..tapi kita buh lada merah baru selera..
cubalah yer..tq2

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...