Jom Ikut Saya

15 Jun, 2016

Menu 9 Ramadhan..

ASSALAM

OK..jumpa lagi..moh ler kita n3 seberapa byk yg boleh harini.. jom tgok menu berbuka sy semalam.. disebabkan sy cuti semalam dan ada permintaan nasik ayam..maka masaklah sy nasik ayam semalam.. jom tgok..ada pelbagai perkara yg berlaku semalam..geram jek hati kite tau..

SET AYAM + SUP
U alls nak tau tak..mula2 sy yg goreng ayam tu..bila tinggal sekali goreng jek sy mintak tolong cik hb tgokan...sbb sy ada keje lain nak buat..sy dah pesan jgn goreng lama2..nnti x sedap ayamnye akan kering xde jus.. dari depan sy asiklah ingatkan suh angkat ayam tu..sbb hidung ni dah terbau x sedap...cik hb cuma kata ye ok ye ok ye ok..ok sy diamkan jek sambil buat keje sy..skali sy gi dapo tgok ayam sy gelap gelita..rupanya bukan ayam yg last tu jek dia goreng..dgn ayam yg sy dah siap goreng pun digoreng balik sampai garing..katanya garing2 sedap..hadoilah kecik beso jek sy tengok cik hb ptg semlm.. nasib x kene karate..apalagi kenelah tazkirah bulan ramadhan petang2 hari..dia tau sengih jek trus blah gi depan..takut bini jadik rimau..sy plak truskan tazkirah..eee gerammmm...sakit tul hati sy tau smlm..tgoklah ayam tu hitam kan luarnya..sib baik dlm putih..dah tentu ayam tu sy lumurkan dgn madu + kicap.. mana leh goreng garing2..takat hitam kan sket jek..lagipun ayam tu dah masak time rebus kan.. klu digoreng lelama hilanglah rasa madunya..tol tak..geram tau..gerammmm

KUIH MUIH
POPIA KENTANG (Sy buat)..yg lain beli..
Popia tu pun ada gak citernye...haiishhh

POPIA KENTANG 
Nak buat bentuk samosa x reti..gulung je lah.
Sy gulung belah kiri, cik hb belah kanan..dlm bulatan merah tu yg pertama kali cik hb gulung..pyelah byk inti..nampak tak hasil seni tangan lelaki vs perempuan.kikikiki..
(Citer ni sebelum goreng ayam kat atas tu tau..terbalik plak) 

Asalnya sy nak buat popia mayonis guna mix vege tu.. tapi cik hb & anak2 ckp buat guna kentang je mcm inti karipap tu..alah ibu tau korang x makan sayo kan...alasan.. so ok lah sy layankan jek.. mula2 sy ckp kat cik hb....boleh tak tolong kupas & dadukan kentang..mula2 dia kata ok no popodem.. emmm hampeh tul..stat dari mengupas..mendadu..memasak smua sy yg buat sorang..cik hb?? dia pegi umah mak katanya nak amik anak tp x balik2..dok berbual lah tu..lupa segala janji..xpe..bini masih ok lagi..sabo2..cool2..dia balik je umah tgok inti dah siap atas meja tengah disejukan..pastu pepura lak tye..eehhh dah siap eh.. cepuk kang..xpe bini sabo lagi ni..trus sy ckp abg tolong gulung je lah..sy nak goreng ayam..so semangat lah kononnye nak buat..eleh sajelah tu nak sedapkan hati bini.. tgoklah gambo tu saje sy snap masa dia mengulung..hadoi mmg x berseni..keras tul tangan..pastu intinya byk plak..buat sambik gelak2..sy pun gelak sama tgok cik hb menggulung..akhirnya..bila ayam sy tinggal gorenggan terakhir sy suh cik hb bangun tgokan ayam..sy plak menggulung..itu yg ayam sy digoreng sampai gelap gelita plak..cik hb..cik hb..istighfar sy byk2 smlm...

Siap dihidang..ini dua org budak x sabo nak makan tgoklah jannah dah siap mangkuk..tu mulut cebik sebab x dpt sup lagi..dia suh sy tuangkan sup dlm mangkuk nasik dia..sy ckp nanti ibu nak mek gambo hahaha...tu yg mencebik je mukenye bila sy suh senyum..
Semalam sy ajak mak berbuka kat umah..sebab adik dah terbang balik unimas.. tinggal mak sorang...itu yg ktorg berbuka kat bawah jer..meja x muat..hahaha.. mak bawak lauk kari dgn sayo campur..alhamdulillah walaupun pelbagai cerita berlaku semlm..kami semua hepi menikmati juadah..walaupun ayam tu gelap tapi habis jugekss...walaupun popia tu montok2 pjg pendek tapi semua puji sedap..sampai x cukup..malamnya sy goreng lagi.. bukan bermaksud nak merendahkan martabat seorang suami..tapi sekadar berkongsi kisah dapo laki bini bila masak bersama hahaha..jgn kecam sy pulak..

OKLAH JUMPA LAGI

INSYA ALLAH

2 ulasan:

HALAMANKU berkata...

Salam.. kak zarah, aduhai.. sedapnya nasi ayam tu.. rajinnya kak wat popiya, yg lagi best.. siap cek hb tolong best tu.. biarlah apa rupa pun yg penting wat sama2.. makan sama.. terbaeklah kak..

Nooriah Abdullah berkata...

assalamualaikum
selamat petang wah nasik ayam sana sini mmg fav bulan puasa ni kan

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...