Jom Ikut Saya

25 Mac, 2011

HOMEMADE SOYA BEAN

As salam..Aduhhh..trus dahaga tgok air ni...sy minum dulu lah baru citer ye....Ahhhh!!!! lega...ok Air Soya ni sy buat dah lama juga cuma x sempat2 nak n3....sebenonya sy terliur tgok bos sy buat soya ni..so sy tye le resepi..mak aihh senang bangat..bahan2nye pun ciput jer..so tanpa berlengah2 lunch hour sy trus pi carik kacang soya..mula2 sy ingatkan kacang soya tu mahal giler..tapi murah giler..hihiihi...sy beli 1/2 kilo jer..coz dah byk pun...harganya plak x sampai 2 hinggit....caye x...mula2 sy x caye tapi sy yg gi beli...





OK itulah kacang soya nyer..byak kan?..sy rendam semalaman + siang hari (waktu keje)..bagi kembang..pastu kene blender..perah guna kain kasa/tapis air yg kain tu tapi sy guna napkin (mestila yg baru),,cuma bab nak perah ni agak teruk sket lah..kene sekuat tenaga..habes merah2 tangan sy haritu..cik hb ckp nak tolong tapi..hampeh..tolong minum jer...kalau perah ala kadar nnti soyanyer cair...tapi terpulanglah...so haritu sy dapat soya yg pekat mcm pati soya sblom nak minum kene campur dgn air lagi baru sodapp..tapi kenelah letak air gula...


RESEPI..resepinya sy x brape nak hengat tang sukatannya coz sy hentam jer..sy pakai memori kepala jer....lagipun sy dah tgok bos sy buat..sy berpandukan tu je lah...tapi kalau bahan2nya leh la sy share.

BAHAN2NYA

KACANG SOYA 500GM
AIR UTK KISAR KACANG 
AIR GULA/GULA
DAUN PANDAN

CARA2NYA

Rendam kacang semalaman pastu basuh dan kisar dgn blender hingga halus menggunakan air biasa..pastu perah guna tapis air yg kain atau kain kasa atau napkin (yg bersih ye)..pastu..masak dengan api sederhana & masukkan daun pandan bagi wangi...masak sampai agak nak mendidih jgn sampai meruap..pastu tutup api..sejukkan..buat air gula campurkan dengan soya...blehla minum..tapi cara sy..sy trus masukkan gula semasa masak air soya tu tadi...kalau kurang manis baru sy tambah air gula...boleh minum sejuk or panas..kalau pekat tambah air masak yer...

Sekian selamat mencuba



 


10 ulasan:

kasihredha berkata...

suka air soya
tak pernah buat sendiri, beli je.
Kalau buat sendiri tentu lebid sedap kan

Sharifah Nadzarah berkata...

kasihredha - btul tu....nnti try la buat ye..tq singgah & komen

Ummi Eisya berkata...

nampak sedap je soya tu..

issnita berkata...

wow air soya dahaga nasib baik tuan tanah hidang air.sedap makasih esok datang lagi..cari makan

azian berkata...

sharifah...
dulu2...mak sy suka buat air soya ni..anaknya aje yg maleh...belakang umah awak pun ade pokok pisang ek...hehehhe...ade hantu tak???org cakap kl ade pokok pisang, ade hantu...hehehehhe...konon2 je ek...

Sharifah Nadzarah berkata...

ummi eisya- emmm...try la buat ye..tq sudi singgah & komen

issnita - hehehe..hilang ker dahaga..ok tq nnti dtg lagi ye..

azian - ala azian maleh2 pun mcm2 ada kat dapur azian kikiki.. alamak kite pun penah gak dgr cam tu psl pokok pisang..hihihi..tq singgah & komen

Lyza berkata...

slm sharifah..nyamannya tgk air soya tu..suka sgt air soya tp x pena wat lg..insyallah nnt lyza pon nk cuba..

Sharifah Nadzarah berkata...

waslm lyza..ok2 nnti try ye..jgn lupe n3 tau...tq singgah & komen

kotak berkata...

owh!!!sy mengidam nk mnum air soya. kat india tade air soya y sedap.. huhhu..terima kasih bg tau cmne nk wat.....yey!!!!

Sharifah Nadzarah berkata...

kotak- kalau cam tu nnti try yer..dah jadi jgn lupe n3..tq singgah & komen

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...