Jom Ikut Saya

26 April, 2011

SAMBAL HIJAU KENTANG

ASSALAM..


OK...Kwn2 ku..janganlah u all jemu lak tgok blog sy ni x abes2 dgn masakan harini...watever la sy nak N3 gak..Resepi ni sy reka sendiri..main hentam jer...kepala otak dah jem asyik pk nak masak ape jer hari2..maka jadilah resepi seperti nama diatas..tak tau lah kalau ada antara blogger yg lain penah buat....ok..memandangkan kat umah sy terbanyaklah stok kentang..coz aritu cik hb beli 1 guni kentang..katanya murah seguni baru rm3.99 dari beli sekilo baik seguni..haahh amik belambak2 ler kat umah sy ni kentang...ingat nak buat karipap...malas lah pulak..last2 sy masak ler menu ni..resepinya senang jer..agak2 jer tau..4-5 biji kentang potong ikut suke..goreng dulu...pastu blend lada hijo dlm 8 btg + cili padi sket nak bagi pedas lagi...bawang merah,putih, halia,belacan,ikan bilis sikit,..tumis...agak2 dah naik baunya masukkan kentang..perasakan dgn garam segala..sy letak air asam sikit (jgn byk)..coz nak biar pekat..caranya mcm wat sambal tumis gak cuma lada tu guna lada hijo jer...hihihi..pastu kalau nak letak hiasan bolehla ikut citarasa sendiri..sy mayang lada merah & bawang jer aritu (malas sket)..ok lah kalau sesape nak try boleh cube resepi yg ntah ape2 ni tapi sedap jugak..

ok jumpa next n3

2 ulasan:

Kakzakie berkata...

Apa pun masakan kalau tak mentah boleh makan.... Kakak pun tak kisah janji boleh layan dengan nasi makan saje...

Sharifah Nadzarah berkata...

YELAH KAK..SAME LE KITE NI EKK..AKAK DUK MANA..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...