Jom Ikut Saya

12 November, 2011

NASI GORENG DAGING MERAH.....

ASSALAM

SELAMAT PAGI SEMUA..
ALHAMDULILLAH HARI INI CUACA CERAH..
HARAP2 SAMPAILAH KEPETANG YE..

Semalam..masa kat opis sy dah berangan2 nak masak nasi goreng daging merah...sana sini sy carik resepi..last2 jumpalah juga kat sini..sy rasa sesuai dgn citarasa sy..tapi sy tak ikut 100% ada juga yg sy tokok tambah ikut selera sy..hihi sori..tapi TQVM atas resepinya yg telah menjadi panduan utk sy & akhirnya jadi kenyataan juga menu dinner sy malam tadi...
jom tgok nasi & daging posing hihihi

NASI GORENG DAGING MERAH
 DAGING MERAH
 NASI GORENG PUTIH
 POSING..
Kalau dulu sebelum kawin sy tak penah makan daging merah ni..
mcm geli jek tengok..tapi bila dah berkawan & kawin dgn cik hb..
dia selalu order nasi goreng daging merah..
dari situ sy pun try la rasa...
emmm...sedap rupanya. 
so disebabkan daging korban byk..
sy pun beranganlah nak buat.
alhamdulillah jadik lah pulak..tapi tak seperfect kat kedailah,
maklumlah pestime buat..ada yg perlu dibaiki lagi..ekekeke
 POSING LAGI..JGN MARE YE
 EH!! APE KENE MENGENA NI??
EKCELI..sebelum sy masak nasi & daging kat atas tu..sy gorengkan nugget,kentang,sosej,tempe untuk anak2+mak bapaknya sekali..utk alas perut..budak2 suka aje..klu sy ckp nak goreng ni semua.. sambil main sambil makan..kejap je licin. 
Ehh!! sy kongsikan resepinyalah..nak tak?? 
tapi tak sedap jgn mare tau...
lagi satu sy syer resepi daging je lah..nasi goreng tu..
sukahati nak wat yg mcmana.ikut selera sendiri lah yek..
yg sy buat ni ikut selera anak2..diaorg nak nasi goreng putih jer..
jom tgok resepi plak...

DAGING MERAH

BAHAN-BAHANNYA

1 MANGKUK DAGING YANG DI REBUS DGN PEWARNA MERAH.
SEDIKIT HALIA,BAWANG BESAR,BAWANG PUTIH DI HIRIS
CILI MERAH DAN CILI HIJAU DI POTONG MEMANJANG
SEDIKIT SAYUR CARROT/KOBIS BUNGA (IKUT SUKA)
3 SB SOS CILI
4 SB SOS TOMATO
3 SB SOS TIRAM
1 SB PES CILI
1 SB KICAP MANIS
GULA,GARAM SECUKUP RASA
MINYAK & AIR

CARA-CARANYA

PANASKAN MINYAK DAN TUMISKAN PES CILI BERSAMA HALIA & BAWANG PUTIH.BILA DAH NAIK BAU MASUKKAN KETIGA-TIGA SOS,GULA,GARAM KICAP DAN DAGING.KEMUDIAN LETAK AIR SIKIT, TUNGGU HINGGA MENDIDIH, KEMUDIAN AGAK2 SEMUA DAH SEBATI & RASA DAH OK MASUKKAN BAWANG & CILI HIRIS GAUL LEBIH KURANG..ANGKAT...SELAMAT MENCUBA

* Untuk makluman semua,resepi & cara asalnya telah sy olah dgn kreativiti sendiri.sekiranya ingin melihat resepi yg asal sila klik link diatas tadi.
* ada juga resepi yg menggunakan daun limau purut utk aroma daging tersebut, tapi sy tak letak..terpulang pada selera masing2.
* bahan2nya juga bergantung pada berapa byk daging..klu byk daging lebihkan lah bahan sos & lain2 tu.


SELAMAT BERHUJUNG MINGGU 
JUMPA LAGI

9 ulasan:

kasihibu berkata...

musim daging korban ni memacam versi masak daging nak di cari kan?
terima kasih resepi tu, letak daun limau purut meriah jugak

cik cek berkata...

Waaa....bestnya....menu lengkap...nasi goreng ada...nasi daging merah ada...sausage...nugget...sume pun ada...sedapnya...

Sharifah Nadzarah berkata...

kasihibu- tq..selagi daging tak habis nampaknya menu daging jelah..hihihi

Sharifah Nadzarah berkata...

cik cek- alhamdulillah...tq3

~~zAnAfAhMi~~ berkata...

Akak tak pernah rebus daging dgn pewarna merah...agaknya anak akak mesti suka buat mcm ni.

Qhaifa Nur berkata...

patut daging jadi merah..gitu caranya
pasti sedap bila makan...

MaMa AiNi berkata...

slm sharifah mama terliur je bila dtg sini..he2x..thanks share resepi ni..

MaMa AiNi berkata...

slm sharifah..setiap kali dtg sini mesti terliur je..hu2x..thanks share resepi ni..

Sharifah Nadzarah berkata...

MAMA AINI- TQ MAMA HIHI

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...