Jom Ikut Saya

19 Mei, 2011

AGAR-AGAR PUDING PERMATA

ASSALAM KWN2...
Selamat tengahari...emm..hari ni agak lambat sy N3 coz tadi jalan2 kat blog kwn2...komen sana..komen sini...dah tengahari baru ada idea nak mengarang..hihihi..ok lah kali ni sy n3 dessert la pulak..sy buat ni masa cuti hari wesak aritu...haahhh yg ni tekak sy yg nak makan..asyik layan selera org jer...nak gak ikut selera sendiri..tapi mak aiihhh..byk la pulak...sampai 3 bekas dpt tuuu..tapi xpe..abess tu nanti...(mmg dah abes pun)..kebetulan kali ni sy buat tak ikut sgt sukatannya..so agar2 puding ni lembut sikit..x keras then bila dah lembut tu..paham2 jelah..masuk mulut hilang..trus telan jer..cepat ler abes..kikiki..pastu kejadiannya pun x brape nak cun..warna merah & hijo tu mcm kembang jer bila dimasukkan dlm adunan puding tu...so x nampak lah permata yg berkilauannya tu....resepinya sy ambil kat mesra.net dah lama dah...nnti tgoklah kat bawah tu ya...manalah tau nak cuba2 buat..tapi percayalah kalau ikut sukatan yg betul pasti menjadi dgn jayanya coz sy penah buat utk kenduri dolu2...sampai jiran pun mintak resepi...oklah jom tgok gambo..jgn ketawe ye...sy ni hanya CHEF di rumah jer...  
Yg sebelah kiri tu sy buat dlm acuan ada bentuk daun & bunga ros..tapi x brape nak nampak..sebelah kanan plak dlm acuan ape ekk  x tau nak sebut tgok jelah ye..
dalam loyang pun ada

Agar-agar Puding Permata 
Bahan-Bahan:
½ tahil agar-agar (38 gms)
1 gelas besar susu cair
1 ½ gelas gula pasir
3 camca besar tepung kastard
2 biji telur
¼ camca kecil garam
Air untuk memasak agar-agar
Pewarna yang disukai
Cara:
Masakkan agar-agar bersama air hingga hancur, kemudian masukkan gula dan masaklah hingga mendidih. Perlahankan api. Sendukkan sedikit adunan dan masukkan ke dalam dua bekas yang leper, campurkan pewarna yang berlainan ke dalamnya. Apabila sejuk, potong kecil-kecil. Susu cair diblenderkan bersama telur, tepung kastard, garam dan masukkan ke dalam agar-agar yang dimasak di atas api yang sederhana. Kacau hingga mendidih. Tuangkan ke dalam bekas dan taburkan potongan agar-agar tadi. Sejukkan di dalam peti sejuk hingga keras.

5 ulasan:

Kakzakie berkata...

Anak kakak kalau ramadhan paling dia suka agar-agar ini....

azian berkata...

sy tak pernah buat la sharifah....nampak mcm mudah....hehehehe...addehhh...maleh benor...

kasihredha berkata...

cantik....sayang nak makan.
sedappp nya *sambil telan air liur*

アヌム ちゃん berkata...

Salam.
Datang visit sini..dan baca entri :) nice blog~
Sudi2 la visit me @ frommetoyou eh..arigatou..(^____^)

Sharifah Nadzarah berkata...

kakzakie - ye lah kak..agar2kan sejuk..sedap je tekak telan lepas berbuka..

azian- nnti buat ye..mmg senang jer..

kasihredha- ye lah kak..tapi ngap jugak akhirnya

frommetoyou- tq dtg & i dah folo u..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...