Jom Ikut Saya

11 Mei, 2011

SUP AYAM ALA SWEET MEMORIES

SUP AYAM ALA SWEET MEMORIES....

Assalam semua...amboi nampaknya N3 masakan dah bermula..jgn jemu udah ler...kali ni nak share Sup Ayam yg sy buat hari isnin lepas (lambatnya N3?) biaselah..tak sempat (alasan yg biasa digunakan) huhuhu..mula2 nak masak lain..tapi disebabkan nak cepat sy trus buat sup ni coz tak rumit sangat bahan2nya..jom tengok resepi cara saya...
BAHAN-BAHAN

* Ayam 1/2 ekor (dipotong & bersihkan)
* Bawang besar 1 biji (dimayang)
* bawang putih 5 biji (dipepah baru mayang)
* halia 3 inci (dimayang)
* rempah sup (bancuh sikit dgn air)
* kayu manis/bunga lawang/pelaga
* daun sup/bawang/celeri (dimayang)
* kentang & lobak merah (dipotong)
* air secukupnya
* garam
* minyak

CARA-CARA

* Tumis kayu manis/pelaga/bunga lawang bersama bawang merah,putih & halia...kacau agak2 naik bau masukkan rempah sup..kacau sebati...agak2 naik bau masukkan air secukupnya (ikut suka nak byk atau sikit..tapi jgn byk sgt)...kacau & masukkan ayam yg telah dibersihkan & ditoskan..& kentang /lobak merah..tunggu hingga mendidih & masak...sambil tunggu masukkan juga garam..bila dah mendidih masukkan sedikit daun sup/bawang/celeri...kacau..rasa garam...kalau ayam & kentang dah masak kecilkan api bagi naik minyak....agak2 dah naik minyak tutup api..& hidang..tabur lagi daun sup/bawang  utk hiasan...Inilah cara sy masak sup..cepat & mudah..tak payah nak blend semua mayang jer..hihihi

INFO : Ada juga org masak sup secara TUMIS DARAT cara ni pun sedap jugak...



2 ulasan:

Kakzakie berkata...

Musim panas nie makan sup memeng menyelerakan. Berpeluh-peluh lepas tu. Heeee......

Sharifah Nadzarah berkata...

MMG KAKZAKIE..CUACA SKRG..YG SUP2 JE SEDAP..TQ

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...