Jom Ikut Saya

15 Julai, 2011

Kurma Ayam ala Sweet Memories

ASSALAM
SELAMAT PETANG SEMUA
OK sy sambung dgn resepi seterusnya..KURMA AYAM..
Untuk pengetahuan kwn2 semua..sy ni bukanlah arif sgt dalam memasak ni..tapi utk keluarga bolehlah mcm kurma ni..mmg sy tak amik mana2 resepi, hanya ikut cara mak sy masak jer...sy amik bahannya dari utk buat kari ayam jer..sy cuma tukar rempah kari ker kurma..lepas tu sy tambahkan kerisik..tapi kalau kwn2 nak jugak..insyaallah sy syerkan disini...tapi kalau tak sedap jgn marah yer..




KURMA AYAM  ALA SWEET MEMORIES

BAHAN-BAHAN

1 - Ayam - 1 EKOR/ 1/2 EKOR (Digoreng/tak nak pun takpe)
2 - Bawang besar - 2 biji yg sederhana *
3 - Bawang putih - 5 ulas *
4 - Halia - 1 inci *
5 - Kunyit - 1/2 inci *
6 - Lada hijau - 7 btg (4 btg kisar *, 3 btg utk hiasan) - kalau nak pedas boleh tambah
7 - Kentang - 2 biji (ikut suka)
8 - santan - 1/2 biji kelapa
9 - rempah kurma - 4 sudu besar
10 - kerisik - 1 sudu besar
11 - kulit kayu manis, bunga lawang, garam, gula, asam keping & perasa
12 -Serai sebatang dititik
13 - Minyak & air

CARA-CARA

1 - Bahan yang bertanda (*) dikisar.

2 - Ayam digoreng dahulu kalau tak nak pon boleh ikut selera masing2.

3 - Tumiskan serai, kulit kayu manis, bunga lawang & bahan kisar hingga wangi masukkan rempah kurma..gaul sebati hingga wangi...masukkan sedikit air, kemudian masukkan kentang..kacau rata..renehkan sebentar..jangan sampai hangus...kemudian masukkan ayam..kacau lagi..biar hingga ayam & kentang agak2 empuk masukkan santan, kerisik, asam keping, garam, gula,..tunggu hingga mendidih & ayam masak..kuahnya jgn terlalu cair & jgn terlalu pekat...bila dah mendidih..kecilkan api..masukkan lada utk hiasan yg dibelah tengah shj...renehkan sebentar hingga naik minyak...jgn lupa rasa ya..masin ke, manis ke, masam ke...hihi siap. selamat mencuba


Noted : sekiranya ada kekurangan harap dimaafkan..kerana ini adalah resepi sendiri. segala komen & tunjuk ajar amat dialu2kan


10 ulasan:

Amie berkata...

suka makan masak kurma, tapi kadang-kadang rasanya tak berapa sedap.... (kalau makan di kedai)

Sharifah Nadzarah berkata...

amie- oh ye ker..try buat sendiri lah ye..tq dtg

wahida berkata...

sedapnya...ni feveret anak2 ni...

MaMa AiNi berkata...

sharifah nanti mama buat entry nasi serai hujan panas n kurma ayam..he2x...itu pun kalau mama tak terdown lah..hu..hu...Thanks sekali lagi..he2x..

nuwairani ismail berkata...

seumur hidup, pernah sekali je masak ayam kurma sendiri..pastu tak pernah buat lagi dah...suke makan tp malas nk buat. heheh

Shaherah berkata...

wah wah.. mak shera jarang buat masakan ni.. Tapi ni macam sedap.. terliur pulak.. heheh..

Sharifah Nadzarah berkata...

wahida- bolehlah buat weekend ni..hihi tq dtg

Sharifah Nadzarah berkata...

mama aini- ok mama..sy tunggu...hihi tq mama

Sharifah Nadzarah berkata...

nuwairani- kalau suka kene buat selalu tu..hihi tq dtg

Sharifah Nadzarah berkata...

shaherah- nanti suh mak buat lagi yer...tq dtg

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...