Jom Ikut Saya

21 Jun, 2011

APAM PELANGI

ASSALAM & SELAMAT PTG SMUA
OK..n3 seterusnya masih lagi tentang resepi utk menu hari bapa haritu..ialah dah kata one by one so lambat lah sket..pastu bz lak kat opis ni...

OK..Apam Pelangi ni..rasanya ramai yang dah buat..dan lebih cantik dari yang sy buat ni..biaselah sy nak cepat maleh nak bubuh warna mcm2..buat 2 warna jer nak cepat abes..resepinya sy ambil di myresepi, ramai juga blogger2 yang lain dah buat, sy tgok bahan & aturannya same jer..tapi sy punya apam pelangi ni tak naik tinggi coz loyangnya x padan dgn adunannya..beso sgt..tu yg nipis jer..tapi teksturnya mmg gebu..anak2 suka..aleya siap bawak bekal kesekolah..lepas tu semalam sy balik keje suh  sy buat lagi..adehh..ibu penat la syg..nnti len kali yer..sian plak..nampaknya kene wat lagi nanti...oklah jom layan gambo...resepi pon ade..cubalah yer..



sebelum di kukus
lupe lak nak wat mcm spider tu...


Bahan-bahan ( loyang 8" )

  • 2 biji telur
  • 1 sudu teh ovellet
  • 150gm tepung gandum
  • 90g gula halus
  • 125ml santan
  • 1 sudu teh baking powder
  • pewarna pink dan hijau

Cara-cara

  1. pukul telur,gula &ovellet sampai gebu
  2. masukkan santan dan gaul sebati
  3. masukkan tepung bersama baking powder dan kacau rata
  4. bahagi kpd 3 bahagian dan warnakan asal,pink hijau.
  5. ambil 4sudu makan adunan asal,tuang di tengah-tengah loyang,kemudian ambil 4sudu makan adunan warna pink,tuang ditengah-tengah warna asal tadi.dan ambil adunan 4 sudu warna hijau pula,tuang ditengah-tengah warna pink tadi.
  6. ulangi sehingga habis dan kukus selama 20min-30min.
  7. sedia d'hidang panas atau sejuk.
  8. selamat mencuba.


5 ulasan:

syud@_ramli berkata...

waaa... sedapnye!! nak2!

Sharifah Nadzarah berkata...

syud@_ramli- kalau nak meh la sini..hihihi tq dtg

Hafizah Mohamad berkata...

sedapnyer...nampak gebu jer apom tu...warna pun cantik...buat minum petang dgn teh mmg sodap ni...=)

MaMa AiNi berkata...

nampak sedap n buat mama terliur tgk apam Pelangi ni..nanti mama try buat ya...Thanks...

Sharifah Nadzarah berkata...

hafizah- hihihi tq..try buat yer..

mama aini- ok2 cuba ye mama. tq3

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...