Jom Ikut Saya

17 Jun, 2011

LEMAK CILI API IKAN TENGGIRI

ASSALAM & SELAMAT PAGI SEMUA

Alhamdulillah..walaupun masa berlalu begitu cepat syukur kerana kita masih diberi peluang untuk meneruskan kehidupan didunia yang hanya pinjaman ini
Sekejap jer rasanya dah nak hujung minggu lagi..bila hari isnin..berkata dlm hati aduhh lambatnya nak hujung minggu..itulah resam & tabiat manusia...
OK lah..pagi2 ni sy nak N3 lauk tuk makan tengahari nanti..so pada sesape yg xde or x masak tu leh la dtg amik gambo ni yer..kikiki (ceh mcm sedap sgt lauk ni)..sy ni x penah  masak ikan tenggiri cara gini..haritu jln2 kat umah maklong jumpa lak lauk ni..tu yg mcm teringin nak buek..style pon sy ikut maklong..semua bahan sy tumbuk dgn lesung batu..jgn mare...lenguh gak..yelah biasenya lesung tu utk perhiasan & melengkapkan keperluan dapor jer..tapi kali ni..ketak..ketuk..ketak..ketuk..(lebih kurang camtu ler bunyinya)..sy didapor...anak2 pon sibuk..jakun tgok ibunya ala2 kampung itu..huakakakka..
u alls nak tau ada 1 citer kiranya terkena la kat muka sy ni wat pengajaran..mcm ni..jiran sebelah sy ni baru kawin (dah ada anak dah skrg)..tiap2 hari sy akan dengar dia tumbuk lesung..so sy pon ckp le dgn cik hb.."bang..budak sebelah ni xde blender agaknya ekk?? hari2 tumbuk pakai lesung" cik hb pun jwb.."alah lom beli agaknya" jawab pun mcm layankan sy jer..sy jwb balik " takkan xde org bagi hadiah blender masa dia kawin aritu?" cik hb jwb "manalah sy tau.awk gi la tye"..kikiki padan muka sy..tapi masih menjwb lagi "eeeiii..klu sy lah x sanggup nak tumbuk tiap2 hari."..cik hb x jwb pun dia wat x tau jek sy membebel sorang2..SO..moralnya?  
...last2 sy guna jugak lesung batu utk masak...kakakaka..

SILALAH TGOK GAMBO YG X CUN NI..


8 ulasan:

Amie berkata...

assalam,
biar gambar X molek, janji masakannya enak...

Nens Collection berkata...

menyelerakan...

Kakzakie berkata...

Kakak kalau buat sambal belacan guna lesung. Tumbuk bawang putih, kunyit dan garam guna lesung bila nak goreng ikan. Seminggu tak guna lesung macam tak sah. Lemak cili padi pun kakak guna lesung tau, tak guna blender....

Sharifah Nadzarah berkata...

amie- ya betul3..tq amie dtg singgah

nens- hehehe nnti masak yer..

kakzakie- hehe biaselah kak..org muda2 skrg ni..sume nak cepat & mudah..tu yg smua guna blender jer..tq kak dtg.

Along Maklong berkata...

mula2 tengok gambar.. terkejut maklong.. eh apasal sama ikan ni.. hehe.. bila klik barulah tahu alkisahnya..
maklong memang setiap hari guna lesung batu.. blender buat perhiasan je.. hehehe..

Sharifah Nadzarah berkata...

maklong- hihihi..tergoda tgok lauk maklong..tq dtg maklong..

nyanyisunyi berkata...

Assalam SN (sorry shortform je)
salam kenal dari kak ida..mekasih singgah dan folo kak ida ye..

bila tenguk entry2 SN ni memang nyatalah SN sgt suka masak mcm kak ida gak...skrg ni lebih kena suka masak sebab beli kat luar dah lah mahal tp kdg2 tk sedap..so lebih baik masak snedir..jimat, bersih dan sedap....lama gak tk masak ikan tengiri ni..sebab anak2 tk berapa suka ikan ni...

Sharifah Nadzarah berkata...

wasalam..

tq juga coz folo sy..
btul kak skrg makanan mahal..so lebih baik masak sendiri..ditambah dgn minat..berbaloi2 jadinya..hehehe
anak2 sy plak suke ikan ni..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...