Jom Ikut Saya

23 November, 2012

TOSEI !!..dah jadik!!!....

ASSALAM

Salam..salam..salam..(mcm habib syech plak)
ok..seperti yg sy katakan disini
maka last week..sy telah menjalankan eksperimen ini..
walaupun byk memenuhi undangan...tapi dapur masih lagi berasap sebab anak2 sy pasti akan tanye makanan bila kat rumah..makanlah byk mana pun diluar sy tetap kene masak dirumah..huhuhu..oklah jom tgok..sebelum tu..kredit pada penyumbang resepi..disini.. disini..dan disinun resepinya lebih kurang jer..
MY TOSEI..
boleh plak dlm pinggan miki.... jom tgok acane sy buat
Kacang Uluthu..dah direndam 8 jam/semalaman...
sy beli kat ekonsef..kecik2 jer kcgnya..lebih kecil dari kacang dal.. pastu bau dia mcm kureengg jer..anak2 cium baunya..semua kerut hidung..masa buat tu dlm ati betul ker ni..mmg camni ke..bau tosei kat kedai tu xde mcmni pun??,,mcm2 bermain kat kepala sy..
Beras pun dah rendam masa ni dah dlm blender baru ingat nak snap..hamikko..masuk dlm blender cik samsul sy...
Dah blender..kacang + beras + nasi sukatan airnya agak2 yer..
Masukkan tepung beras plak..ganti sebahagian beras...kacau adunan hingga sebati
ok tepung beras ni boleh ganti beras..beras boleh ganti tepung beras..faham tak?..sebab nak buat tosei..maka ckp pun dah berbelit2...ehem2 tak kutuk ehh..ekceli mcmni..dlm salah satu resepi kat link atas tu ada letak tepung beras maka sy telah derhaka..separuh letak beras separuh lagi tepung beras..mmg berbelit penerangan ini..klu fening2 lalat harap dimaafkan ye..
Dah siap so kene tunggu...perap semalaman
sy buat ni hari jumaat..pagi jumaat rendam kacang & beras... malam sy blender & adun kemudian biar semalaman.. esoknya pagi2 bangun coz dah ada oder dlm mimpi.." ACI!! TOSEI SATU!!"...sampai mimpi2kan..haha poyo je.
Paginya (Sabtu)..dah naik sikit dari asal..sebab ada nasi yg telah menjadi ejen penaiknya...mcm ragilah atau mauripan tu atau baking poder tu.
masa ni tgok jer..dlm ati berkata..ya allah jadik ker tosei aku ni..dlm ati tau..
Terus sy kacau2..nampak pekat so sy tambah le sikit air..xde mslh..cuma bila sy cium baunya ..masih ada lagi bau kacang tu..terus mcm ye tak ye jek ..
Nampak tak..mcm berbuih2 tu..hehe..tak nampak buat2 nampak ye.. kang sy ckp mcm citer nujum pak belalang tu marah plak..silap2 kene saman..
OK pastu..panaskan engkuali..pan leper ker..kuali mongkom ker...boleh ajer.. bila dah panas..amik sesenduk adunan oleskan mcm wat dadar tu..ala mcm nak wat lempeng tu..tapi yg sy punye ni teruk bebenor ghupenyer ekk..tapi rasanyer meletopsss mcm cik lopaa kita tu..
Siap!!!..tak boleh wat byk dulu..sebab..tosei ni mkn panas2 jek sedap..bila sejuk..hampeh..huhuhu..sorii..
Okeyss..hari tu sy wat jugak kuah dal tau..konon nak feeeelll mcm kat kedai..
resepi sy amik kat sini..sedap tau..mak sy sukeeeee sgt..apalagi sy pun kembanggggg sgt..
OK..SET OF TOSEI...
Kari kambing..kurma ayam..kuah dal..
kari & kurma tu..stok panaskan semula..huhuhu
Ni utk mak..tak cukup mintak lagi ye mak..lagipun mak makan sorang jer..adik sy yg bongsu tak suke..tapi!!!..mak sy sudah tepon 2 org lagi adik2 sy suh dtg umah..hello!!hello!!..adi..apis dtg sini kaklong buat tosei!!..klu 2 org jer xpelah kan..dah diaorg ada anak bini..mestilah ramai..tapi xpe rezeki ada..nasib baik sy buat 2 adunan so sy kerek lah mari2..dtg..
Model tosei..klu dia tau mesti marah..hehe.. makan dalam keterpaksaan coz dia tak suke tosei..hahaha..tgok tu pinggan miki lagi..kali ni semua posing dgn pinggan miki..pinggan tu hayatnya sama dgn model tau..coz hadiah org bagi masa lahirnya dia kedunia..lamakan??
OKlah posing last nnti boring lak balik2 gambo ni...

Emmm.apalagi ekk..oh ye..kakzakie!!!..soriiiii sgt2..mmg x dapek den nak nganto..sebab & alasan yg pertama..umah jauh nnti..tosei dah sejuk tak sedap...kedua..habis coz ramai pelanggan oder ...klu nak jugak..nnti kita masak kat umah akak jelah yer...hehehe..jgn mare kak.. syg akak...



OK JUMPA LAGI IN SYAA ALLAH.






6 ulasan:

Kakcik Nur berkata...

Kakcik suka makan tosei tapi sayangnya kedai makanan Melayu takde yang buat (nak suruh kakcik buat sendiri, lain tahun pun belum tentu jadi!) ;-)

ilahjy berkata...

wowww febret kak ilah dah mari..bestnya pernah buat tapi tak menjadi.. kak ilah minta izin resepi yaaa nak print.buat hentah bila. t.k

Sharifah Nadzarah berkata...

KAKCIK- XPE KAK..NNTI SY BUKAK RESTOREN TOSEI MELAYU...HEHE..JGN MARE KAKCIK..TQ

Sharifah Nadzarah berkata...

KAK ILAHJY - YE MARI2...OK KITE TGGU N3 TOSEI AKAK PLAK..SORILAH KAK..KITA TAK CNP RESEPI KAT N3 TU..CUMA BAGI LINK JER...APEPUN TQ UTK SEMUANYAKAN??..TQ AKAK

Kakzakie berkata...

Bertuah betul adik kakak nie. Kalau ye pun teponlah kakak nak buat tosei. Balik kerja kakak ambiklah.

Buat lagilah lepas ini jgn lupa kakak tau.

Sharifah Nadzarah berkata...

kakzakie- hehehe mmg tak sempatlah kak..lepas bekpes tosei pagi trus bersiap nak gi kenduri kawin plak..xpe nnti ada rezeki dptlah tu..jgn mare kak..
pas ni klu buat bwk gi umah akak masak kat sane je..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...