Jom Ikut Saya

01 Disember, 2011

1 Muharam kami....

ASSALAM

Apa khabar semua rakan2...semoga u alls sihat & ceria selalu...
Hari ni..1 disember...byk hari2 yg perlu sy ingati di bulan ini...
ada yg gembira ada yg duka...
tapi sy ketepikan dulu apa yg suka & duka tu..
hari ni sy nak n3 pasal 
1 MUHARAM yang lepas...
dimana semua orang diberi kelepasan bercuti utk menyambutnya dgn cara tersendiri
begitu juga dgn sy & family
kami mengambil kesempatan utk menziarahi pusara abah...
walaupun kami seringkali dtg menziarah..
tapi kali ni kami dtg utk membetulkan keadaan tanahnya yg dah terbolos ke bawah
sempat juga sy snap beberapa keping gambar utk dikongsikan
manalah tau boleh jadi pengajaran atau panduan..
harap2 u alls tak takut ye tgok gambo kubur..

 DALAM INGATAN SEPANJANG HAYAT KAMI
 Keadaan tanah yg berlubang...
membuatkan anak2 sy takut terus bertanya..
"ada nampak atuk tak ibu kat bawah tu"
sy hanya menjawab baca alfatihah utk atuk
sy tak suka memesongkan pemikiran anak2 dgn benda2 yg tahyul.
menurut kata abg penggali kubur tu yg kami panggil ABG YEM
biasanya bila dah 2 tahun mmg tanah akan turun
kerana papan lahadnya dah reput
ditambah dgn keadaan cuaca sekarang yg tak menentu...
padahal semasa hari raya haji lepas keadaan lubangnya kecik jek..
Seawal pagi lagi kami dah sampai..
mmg kami dah berjanji dgn abg yem utk membetulkan tanah kubur tu...

Disebabkan tembok yg dibina agak besar & tinggi 
maka byklah jugak tanah yg diperlukan
mak & cik hb
mak masa ni tak berapa sihat..
tapi bila sy cakap nak pegi kubur abah trus nak ikut jugak.
jolok bagi mampat...harap2 tak mendap lagi
tapi abg yem tu cakap pasti akan mendap juga sikit kerana faktor cuaca

u alls perasan tak?? 
kubur abah sy ni betul2 tepi jalan & bahagian tepi sekali..
mmg senang kami nak dtg ziarah kebetulan sebelahnya mmg dibiarkan kosong, tapi keadaan sekitarnya agak bersemak sebab abg yem balik kampung isterinya sakit so takde siapalah yg nak membersihkan kawasan tersebut...biasanya mmg bersih abg yem jaga.
suha adik sy yg bongsu..
dah siap..
batu nisannya kami nak tempah yg baru..
so wat masa ni tak letak dulu..
mak pulak plan nak pasang mozek..
senang nak basuh & bersihkan katanya 

oklah hari tu kami balik hampir tengahari
so balik mestilah kene masak nak makan..betul tak?
maknanya lepas ni n3 masakan la pulak..hihihi

AL-FATIHAH
SEMOGA ROH ABAH DITEMPATKAN BERSAMA2 ORG2 YG SOLEH.
AMIN

10 ulasan:

cik cek berkata...

Al-Fatihah...

atuk berkata...

Assalamualaikum Sharifah

Al Fatihah
amin amin amin

Wassalam

Jendela Hati berkata...

alfatihah

Kakzakie berkata...

SN... banyak article mengenai cara menjaga kubur dan etikanya sekali. Bagus sebagai panduan kita yg masih hidup...

mama aini berkata...

A-Fatihah..semuga arwah ditempatkan dikalangan org2 yg soleh..amin..

Sharifah Nadzarah berkata...

cik cek- amin2 tq

Sharifah Nadzarah berkata...

atuk- amin2 tq

Sharifah Nadzarah berkata...

jendela hati- amin2 tq

Sharifah Nadzarah berkata...

kakzakie- tq kak atas info..

Sharifah Nadzarah berkata...

mama aini- amn2 tq mama

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...