Jom Ikut Saya

29 Disember, 2011

KASWI PANDAN...

ASSALAM

Dah petang..hampir pukul 3...
Lunch apa hari ni?..
Dah ada ke menu utk minum petang nanti?? 
kalau belum..jemputlah ambik sepiring...
kalau nak byk ambiklah resepi ye...
hihihi
KASWI PANDAN
KASWI atau pun KOSUI adalah kuih yang sama...
Sy pernah buat dulu disini tapi sy guna gula merah & resepi lain.
sebenarnya dah lama dok membelek resepi ni.. 
baru kali ni dapat mencuba...
inilah dia xperimen sy yg kedua utk hari cuti haritu...

Resepinya sy ambil disini..kat sini pun ada jugak...
teruja tgok rakan2 buat...itu yg sy pun buat jugak...
mmg sedap...rasa & bau pandannya...
emmmmm menusuk kalbu...
TQVM kat mama norsafone & kak yatie juga empunya resepi asalnya
diatas perkongsian resepi yg sedap ini...
jom tgok gambo lagi..hihihi


Dalam loyang...tunggu sejuk..
Jom tgok resepi pulak..
 
KASWI PANDAN

  Bahan-bahan
  • 1 cawan tepung gandum
  • 2 cawan air@ air pandan
  • 1 cawan gula pasir
  • 1 sudu besar tepung ubi
  • 1 sudu besar tepung beras
  • sedikit pewarna hijau
  • 1 sudu kecil air kapur mkn
  • sedikit garam * - gaul bersama kelapa parut
  • 1/2 biji kelapa parut * - putih sahaja
Cara-Cara
  1. Blend semau bahan diatas kecuali kelapa parut & garam.
  2. Tapis bahan yang telah di blend ke dalam loyang & kukus selama 30 - 40 minit.
  3. Setelah masak sejuk kan terlebih dahulu baru potong.
  4. Gaul bersama kelapa yang telah digaul bersama garam.
  5. Boleh la dihidang untk minum ptg @breakfast.
  6. *Kalau masa angkat kuih kaswi ada takungan air di atasnya...sengetkan loyang sedikit, buangkan air takungan guna sudu sedikit demi sedikit dan biarkan seperti asal...tunggu benar2 sejuk barulah di potong menggunakan pisau plastik supaya cantik dan licin.....Selamat Mencuba..


8 ulasan:

Ros berkata...

Salam,

Kak Ros tak pernah makan lagi kuih ni,nanti boleh la try..emmm....nampak memang menyelerakan....

cik cek berkata...

Kuih fav hubby akak ni...:)

atuk berkata...

Assalamualaikum Sharifah

saya singgah untuk minum petang
makan kuih kaswi...he he

Wassalam

Sharifah Nadzarah berkata...

kak ros- ye ke kak??..cam tak caye jek...takpe cuba yer...insyaallah sedap..hihi tq kak

Sharifah Nadzarah berkata...

cik cek- samalah kak..peberet hb sy jugak..tq

Sharifah Nadzarah berkata...

atuk-
wasalam

sila2 jemput makan..
hihi jgn mare atuk

tq

~ raihazi ~ berkata...

sy suka kuih ni tapi kelapa salut mesti saya kurangkan.. xsuka kelapa parut..

Sharifah Nadzarah berkata...

raihazi- hehehe ikut selera masing2kan?..tq dik

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...