Jom Ikut Saya

17 Disember, 2011

MUFFIN PANDAN MUDAH...

ASSALAM

Sekejap jer rasanya dah tengah bulan...tak lama lagi nak tahun baru..
Mudah-mudahan kita semua diberi kesempatan untuk menikmati hidup di tahun baru nanti...
oklah hari ini..sy nak show satu lagi resepi..kali ni muffin pulak
MUFFIN PANDAN MUDAH...sy amik resepinya kat sini
mmg tak pernah buat muffin ini lah pertama kali...boleh tahan juga
TQVM kat empunya resepi...mmg mudah nak membuatnya..
jom tgok

sy xde loyang muffin so sy beli yg mcm ni jer..
murah sket..hihihi
dlm oven
siap!!! yg first agak tergelap sikit
itu yg mcm ada coklat2 sikit warnanya


RESEPI MUFFIN PANDAN MUDAH
(sy cnp dari empunya resepi tanpa edit)

Bahannya :
  • 240 gm tepung gandum (saya guna 220gm )
  • 140 gm minyak masak
  • 150 gm susu segar
  • 110 gm gula pasir (saya guna 100gm )
  • 1 sudu teh serbuk penaik
  • 1/2 sudu teh paste pandan /nak gelap tambah pewarna hijau
  • 2 biji telur
  • sedikit badam 
Caranya :
  1. Satukan minyak,susu segar,paste pandan,gula hanya pakai whisk kacau bagi gula hancur & masukkan telur & kacau sebati.
  2. Ayak tepung gandum bersama baking powder.
  3. Tuangkan adunan minyak dalam tepung & kacau hingga tak berketul & sebati..
  4. masukkan dalam cup 3/4 penuh & taburkan badam @ ikut suka nak bubuh apa..
  5. Bakar 20 minit suhu 180" @ ikut oven masing - masing.
SELAMAT MENCUBA...

12 ulasan:

Kakzakie berkata...

Kakak malas nak mencuba tapi teringin nak merasa. Nanti suruh anak kakak buat, sementara masih cuti nie...:)

mama aini berkata...

nampak mudah resepi ni...tapi kalau tak pandai mcm mama ni tentu kek tu keras..he2x..

Sharifah Nadzarah berkata...

kakzakie- hehe..boleh2 cuba ye pastu jgn lupa n3 tau..

Sharifah Nadzarah berkata...

mama aini- cuba dulu mama...hehe tq

Huraizah berkata...

Menariknyaaa...
Rai xpandai nk bake ...
Tapi tgk resepi ni mcm senang jer... Tukar dgn coklat pun ok rasanya...:)

teratai berkata...

sedapnya...kalau anak kak si angah tengok mesti suka nih sbb si angah memang suka mufin:)

luahfikiran berkata...

SALAM,
SUKA TAPI JGN MANIS2 SGT.

p/s. Hari Ahad tu, LF tunggu jugak kalau datang . Mengapa nak segan2 ... hari itu, ramai tak saling-mengenal ... first time jumpa ...kemudian jadi kenalan mesra. Rumah LF ni sentiasa mengalu2kan tetamu kerana tetamu tu rezeki .. datanglah ke jalan 3/6F, BBBB walaupun tak ada majlis tertentu

Sharifah Nadzarah berkata...

huraizah- tq2..emmm mungkin boleh kot cubalah ye..hihi

Sharifah Nadzarah berkata...

teratai- budak2 mmg suka kak...cubalah..tapi akak mesti lagi terer masak..hihi tq kak

Sharifah Nadzarah berkata...

Datuk LF- Emm...btul tu manis tak elok utk kesihatan..

Insyaallah datuk jika diizinkanNYA berjumpa juga kita...walaupun berlainan negeri..

TQ DATUK..

~ raihazi ~ berkata...

rajinnya.. berbaloi buat kalau anak2 suka makan. bila agaknya dapat cuba resepi tu yea?

Sharifah Nadzarah berkata...

raihazi- time rajin...lagipun dah lama anak2 akak suh buat muffin ..tu yg akak carik2 resepi yg mudah2 jer..
cubalah yer...tq

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...